Magento Commerce nettbutikkløsning

Published on 25 July 2008 by Jone in Magento

0

Alle som driver en nettbutikk eller er involvert i netthandel bør følge med på den relativt nye nettbutikkløsningen Magento Commerce (heretter kalt Magento). Løsningen er fri programvare (open source), hvilket gjør at den er fullstendig gratis å både bruke, modifisere, og eventuelt re-distribuere hvis man ønsker det.

Magento er utviklet av et firma som heter Varien, som har hovedkvarter i Los Angeles i USA og har over 50 ansatte. Varien satte opp nettbutikker for sine kunder men ble etterhvert lei av de svært manglende eksisterende nettbutikkløsningene (f.eks OSCommerce, ZenCart, eZ Publish, osv). Dermed bestemte de seg for å utvikle sin egen løsning for sine kunder. For å få en best mulig løsning valgte de (heldigvis) å gå for en open source løsning, slik at hvem som helst kan bidra til å gjøre butikken bedre. Målet med Magento er å utvikle en plattform for netthandel som ikke begrenser butikken på noe som helst måte, men som er fleksibel nok til å tilpasses alles behov.

Siden prosjektet ble lansert og de første beta-utgavene distribuert har prosjektet mottatt enorme mengder positive tilbakemeldinger. Her er en kommentar fra Jack Aboutboul i RedHat:

Magento is going to win the open-source eCommerce war, hands down. I’ve never seen another platform so well architected and well designed as Magento.

Jeg har selv brukt lang tid på å sette meg inn i denne løsningen og jeg er mildt sagt ganske imponert over hva den kan tilby. Lignende løsninger er milevis fra denne i fleksibilitet og mulighet for utvidelse. Med dette følger dessverre en kompleksitet uten like. Systemet er utviklet i PHP og støtter for øyeblikket kun databasen MySQL. En PHP-programmerer som ikke har omfattende erfaring vil sannsynligvis ha problemer med å forstå konseptene i Magento. Man bør ha god forståelse og erfaring med objekt-orientert programmering for å ha sjans til å være komfortabel med utvikling i Magento. Jeg har tenkt å skrive flere innlegg om Magento og hvordan man gjør forskjellige ting etterhvert som min egen kompetanse med systemet øker. Først og fremst vil jeg i dette innlegget skrive litt om hva systemet tilbyr av funksjonalitet.

Funksjonalitet i Magento Commerce

Det er så mye funksjonalitet i Magento at jeg må dele det inn i flere kategorier for å unngå rot.

Produkter og katalogen

  • Bildegalleri med zoom - Hvert produkt kan ha uendelig antall bilder med zoom-funksjonalitet slik at brukeren kan zoome inn på f.eks et mønster i et klesplagg eller lignende
  • Relaterte produkter - Hvert produkt kan ha relaterte produkter som kan presenteres til brukeren når vedkommende ser på eller har lagt et produkt i handlekurven.
  • Produktanmeldelser / omtaler - Gjester kan legge inn omtaler/anmeldelser på produkter de har kjøpt hvor de kan velge stjerner og lignende. Dermed kan man vise de mest populære produktene basert på anmeldelser fra brukerene.
  • Lagerbeholdning - Man kan selvfølgelig styre lagerbeholdning på hvert produkt. Hvis man har et produkt som kommer i f.eks flere størrelser og farger kan man ha lagerbeholdning på hver enkel variasjon av produktet (f.eks egen lagerbeholdning på grønn i small).
  • Multi tier pricing - Mulighet for å gi automatisk rabatt når man kjøper et visst antall av et produkt. F.eks hvis man kjøper fem eller mer blir prisen lavere, og hvis man kjøper 10 blir den enda lavere.
  • Grupperte produkter - Mulighet for å sette sammen produkter i en gruppe slik at man kan bestille flere produkter på en gang. For eksempel at man har en sofagruppe hvor man kan bestille flere produkter fra samme side.
  • Ønskeliste - Brukere kan legge opp sin egen ønskeliste over hvilke produkter de vil ha, slik som Amazon og mange andre nettbutikker har
  • Send til venn på epost - Mulighet for å sende detaljer om et produkt til en venn.
  • Import- og eksport-mulighet - Avansert støtte for å importere og eksportere produkter, for enkel migrering fra andre nettbutikkløsninger eller for å legge inn produkter automatisk fra for eksempel en Excel fil.
  • Avansert støtte for attributter og attributtsett - På hvert produkt kan man legge til så mange ekstra attributter man ønsker. Dette betyr at man kan tilpasse produktene til å passe perfekt i forhold til det enkelte produkt eller produkttype. I tillegg kan man gruppere disse attributtene i attributt-sett, for dermed å ha støtte for alle typer forskjellige produkter i samme katalog. For eksempel kan alle produkter av en viss type ha for eksempel størrelsene small til large og fargene grønn, rød, svart og brun. Samtidig kan vi ha en annen type produkt som har helt egne attributter.
  • Momsutregning - Man kan ha forskjellig momsutregning basert på sted (f.eks forskjellig moms i forskjellige land), brukergruppe eller produktgruppe.
  • Bildekontroll - Eget verktøy for å adminstrere bilder hvor man kan lage forskjellige utgaver med forskjellige dimensjoner, samt legge på bilde med copyright (såkalt watermark)
  • Lagvis navigasjon - Når man ser i katalogen kan man få opp valgalternativer hvor man kan filtrere hvilke produkter man ser på. Man bestemmer selv hvilke attributter som skal kunne navigeres på. Da kan brukeren velge å for eksempel se produkter i en viss prisklasse, en viss farge, størrelse, produkt/designer, eller hvilken som helst annen attributt som du selv kan definere. Dette er svært fleksibelt og kan være meget brukervennlig men måten det er implementert på skaper søkemotormessige problemer. Mer om dette senere.
  • Forskjellig design på produkt eller kategori - Man kan sette et eget utseende på en produkt eller kategori. Dette er svært bra for å ha egne landingssider for produkter, og eget utseende som skal promotere produktet (f.eks sesongbaserte produkter eller lignende)
  • Konfigurerbart søk med mulighet for å foreslå søkealternativer for brukeren
  • Produktsammenligning - Mulighet for å sammenligne attributter i forskjellige produkter. Man kan selv bestemme hvilke attributter som blir brukt i sammenligning.
  • Produktliste i rutenett eller liste - Brukeren kan selv velge om han vil se en liste av produkter i rutenett (3-4 produkter i bredden per linje) eller tradisjonell liste (kun nedover, et produkt per linje)
  • Breadcrumbs - For enkel navigasjon har man såkalte breadcrumbs øverst. Det viser en “sti” til hvor man er, men linker til høyere nivå. F.eks Du er her: Forsiden -> Klær -> Sko

Kunder

  • Brukerpanel hvor brukeren kan se siste ordre, personlig informasjon, nyhetsbrev påmeldinger, primær faktura-adresse, forsendelse-adresse, handlevogn, ønskeliste, sist bestilte produkter, sist sette omtaler
  • Brukeren kan se reviews og tags vedkommende har lagt inn
  • Adressebok hvor brukeren kan legge inn så mange adresser som vedkommende ønsker, og velge hvilken av disse som skal brukes ved hver fullført ordre. Man velger også hvilken adresse som er “standard”, slik at den blir valgt automatisk ved utsjekking.
  • Mulighet for RSS og epost av ønskeliste
  • Redigere og opprette ordrer i administrasjonen
  • Glemt passord funksjonalitet
  • Eposter som sendes ved ordre, opprettelse av konto og så videre
  • Sporing av ordre fra brukergrensesnittet.

Betaling

  • Betaling ved forsendelse - Kan konfigureres til å kun resevere beløpet når ordren blir utført men utføre selve betalingen når man har sendt produktet.
  • Integrert med flere betalingsløsninger - For øyeblikket følger det med støtte for PayPal, Authorize.net, Google checkout med flere
  • Lagre kredittkort for offline betaling - Mulighet for å la bruker skrive inn kredittkortdetaljer for lagring slik at betalingen kan foregå på senere tidspunkt.
  • Utvikling av flere betalingsløsninger - De fleste betalingsløsninger kan integreres, man må bare gjøre jobben med det. Bekjente av meg har allerede integrert BBS sin betalingsplattform i Magento (denne er ikke tilgjengelig gratis).
  • Ta imot sjekker / forhåndsbetaling - Hvis man ønsker betaling via nettbank kan dette konfigureres.

Frakt / forsendelse

  • Støtte for fraktutregning i real time - For amerikanske leverandører som UPS, DHL, FedEx og lignende er det automatisk støtte for å kalkulere pris basert på vekt.
  • Sende til flere adresser i samme ordre - Når man sjekker ut kan man velge å sende bestillingen til flere adresser. Det vil si at man velger hvilke produkter som skal sendes til den ene og hvilke som skal sendes til den andre adressen. Da kan man kjøpe produkter til seg selv og samtidig kjøpe en gave som sendes direkte til mottaker.
  • Ordresporing fra brukerkonto - Brukeren kan fra sitt kontrollpanel spore forsendelsen
  • Flere forsendelser per ordre - Når noen varer er utsolgt og skal sendes senere kan man opprette flere forsendelser på hver ordre
  • Spesifisere hvilke land en forsendelsesmetode støtter - Dermed kan man ha f.eks Posten sine priser til alle kunder i Norge mens man har en egen metode for internasjonale ordre.
  • Fikset pris per ordre
  • Fikset pris per vare i ordre
  • Gratis frakt
  • Kostnader basert på vekt og destinasjon
  • Kostnader basert på ordrens totalbeløp og destinasjon
  • Kostnader basert på antall produkter i ordre og destinasjon

Ordrestyring

  • Full kontroll fra administrasjon - Se, rediger, opprett og fullfør ordre fra administrasjonen.
  • Opprett en eller flere fakturaer, forsendelser og kredittnota per ordre
  • Skriv ut fakturaer og pakkeseddel
  • RSS Feed med nye ordre
  • Varsling av nye ordre på epost

Utsjekking / fullføring av ordre

  • En-sides utsjekking - Komplett utsjekking fra en enkelt side i systemet (brukeren slipper gå gjennom en drøss av steg for å fullføre ordre)
  • SSL støtte for økt sikkerhet
  • Send til flere adresser i samme ordre
  • Utregning av moms og fraktkostnad før utsjekking
  • Sjekk ut med brukerkonto for automatisk utfylling av adresser
  • Mulighet for å opprette konto ved utsjekking
  • Skriv gave-beskjed per produkt eller ordre
  • Mulighet for å lagre handlevogn til senere bruk

Internasjonalisering

  • Støtter flere språk - Min bror Roy Andre Tollefsen er ansvarlig for den norske oversettelsen av Magento.
  • Støtter flere valuta
  • Støtter forskjellige momsregler
  • Mulighet for å konfigurere forsendelser og betalingsmåter basert på land

Markedsføringsverktøy

  • Fleksible kuponger - Opprett kuponger med masse forskjellige innstillinger. Kan være begrenset til en tidsperiode, en konkret butikk (en Magento installasjon kan drive flere butikker), et spesielt produkt eller en kategori. Kan ha prosentvis rabatt, gratis frakt, kjøp x og få y gratis, og mye mer.
  • Rabattkampanjer med prosent eller fast avslag med mulighet for å begrense til butikk, produkt eller kategori.
  • Mulighet for gratis frakt
  • Flere prisnivåer slik at et produkt blir billigere ved større antall
  • Produktpriser beregnet på brukergruppe - Dermed kan for eksempel alle distributører få en egen pris i forhold til vanlige kunder.
  • Sist sette produkter og siste sammenlignede produkter
  • Nye produkter markedsføringsverktøy
  • Videresalg i handlekorg basert på varer i handlekorgen.
  • Send ønskeliste til venn på epost eller RSS
  • RSS Feeds for nye produkter, nye tilbud
  • Automatisk generert sidekart (sitemap)
  • Google Sitemap støtte
  • Spørreundersøkelser (polls)
  • Nyhetsbrev

Kontroll av hele systemet

  • Flere websider og butikker - En Magento installasjon kan bestå av flere websider og flere butikker. Du kan ha flere butikker under samme webside. Hver butikk kan dele eller ha forskjellig produktkatalog.
  • Avansert kontroll over brukere i administrasjonen - Bestem hvilke brukere som skal få tilgang til hvilke deler av administrasjonen, slik at personer ikke har tilgang til mer enn det de har ansvar for.
  • Designet kan redigeres 100% - Avansert bruk av templates gjør at du kan forandre designet nøyaktig slik du måtte ønske.
  • Ett-klikks-oppgradering - Oppgrader Magento til nyeste versjon ved et enkelt klikk i administrasjonen.

Det var jaggu ikke en spesielt kort liste over funksjonalitet som kommer rett ut av boksen med Magento. Det er et ganske imponerende sett med features de har klart å pakke inn i dette systemet. Jeg har ikke nevnt samtlig funksjonalitet her, men kun det viktigste. For en komplett liste, se Magento’s PDF for features. En ting som jeg ikke har nevnt er søkemotoroptimalisering som de påstår at er 100% perfekt. Jeg har derimot min egen mening om dette og vil forklare dette nærmere i et eget innlegg.

I neste innlegg skal jeg forklare litt om hvordan systemet til Magento er bygget opp - og dermed hvorfor det er så komplisert å jobbe med. Denne kompleksiteten gjør systemet sinnsykt fleksibelt, og kan bygges ut i alle mulige ledd. Forhåpentligvis vil jeg kunne hjelpe noen utviklere å forstå Magento internt.

Skriver forhåpentligvis neste innlegg om Magento i løpet av et par dager.. Inntil da får dere nyte sommeren videre.. :)

Leave a Reply